torsdag 14. mai 2009

Kajsa Krabat

Fredag 22. mai reiser jeg til Ålesund for å plukke opp min lille skjønnhet Kajsa! Kommer hjem lørdag 23., og da begynner mitt liv med hund...og som jeg gleder meg!


Navnet Kajsa har hun fått etter Astrid Lindgren-figuren Kajsa Krabat - eller "Kajsa Kavat" som det blir på svensk. Karakteren stammer fra en barnebok fra 1958 om en liten jente som hjelper mormoren sin i julen, nemlig "Kajsa Kavat Hjälper Mormor". Her er hva som står om boken på www.astridlindgren.se


"En vecka före jul ramlar mormor och bryter benet. Oj, oj, oj, hur ska det nu gå med alla julförberedelser? Vem ska sälja mormors polkagrisar på julmarknaden?

Det ska jag, säger Kajsa! Det är ju inte för inte som hon kallas Kajsa Kavat."


Astrid Lindgren er et av mine store forbilder her i livet. Eventyrverdenen hun etterlot seg er fantastisk, og har preget personligheten min mye. I bøkene sine tør hun å ta barn på alvor; tar opp skumle ting, seriøse temaer og store spørsmål uten å noengang undervurdere barnesinnet. Men hun beskriver også lykke i lek og enkle ting, kjærlighet til natur og familie - og ikke minst viser hun hvor viktig det er å holde på drømmene - for voksne, vel som for barn. 

Så navnet Kajsa er et slags nikk til Astrid Lindgren samtidig som det passer kjempebra til en liten vofs! :)


Under ser du bilde av den svenske utgaven av boken og min egen lille KAJSA!




1 kommentar:

  1. Hadde du blitt født som hund Marit hadde du sett akkurat slik ut ;-)

    SvarSlett